Zonnedak op elektrische auto

Rijd je vaak op Brabantse wegen? Let dan even op of je een Tesla Model 3 en een Volkswagen Crafter LCV met zonnedak ziet rijden. Lightyear test de komende tijd het door dat bedrijf ontwikkelde zonnedak op de twee elektrische auto’s om meer te weten te komen over het rendement.

Na vier eerdere testauto’s is het nu de beurs aan de Tesla Model 3 en de Volkswagen Crafter LCV om de zonnepanelen in de praktijk te testen. Lightyear wil ontdekken hoeveel zonne-energie het dak onder verschillende omstandigheden opwekt. Ook wordt gekeken of het dak goed tegen schokken kan en waterdicht is. De tests zijn van belang om een veilig, betrouwbaar en duurzaam zonnesysteem verder te ontwikkelen voor de Lightyear One: de zonneauto waarvan de eerste modellen in 2021 aan klanten worden geleverd.

Zonnepaneel
Het door Lightyear ontwikkelde dak bestaat uit een dubbel gebogen, met glas bedekt zonnepaneel dat wordt ondersteund door elektronica – maximum power point trackers of mppt’s – om een efficiënte werking te garanderen. Het opnemen van zonnecellen vergroot het bereik en vermindert de tijd om op te laden. Het gaat om SunPower Maxeon-zonnecellen en een conductive back sheet van DSM, die ook energie opwekken als de auto half in de schaduw staat.

De zonnecellen zijn ontwikkeld in samenwerking met DSM, dat de geleidende achterplaat levert waardoor alle aansluitingen van de zonnecellen op de achterkant van het zonnepaneel kunnen worden geplaatst. Hierdoor is elke beschikbare centimeter aan de voorkant van de module beschikbaar om zonlicht op te vangen. Deze constructie levert naar verluidt een vermindering op van elektrische cel-naar-moduleverliezen, maar resulteert ook in een toename van 3 procent van het vermogen.

Bron: Tweakers

Terug naar overzicht