World Solar Challenge

Studenten TU Delft doen mee met World Solar ChallengeDe World Solar Challenge is werelds bekendste autorace op zonne-energie en wordt iedere twee jaar gehouden in Australië. Uit Nederland doen teams uit Eindhoven, Enschede, Groningen en Delft mee. Eerder dit jaar spraken Henk en Fred voor de rubriek ‘de spanningzoeker’ met studenten Elektrotechniek Elke Salzmann en Tom Salen van de TU Delft. Beiden zijn lid van het Vattenfall Solar Team, dat aanstaande zondag aan de start van de World Solar Challenge staat.

Snikheet moet het zijn. Vervreemdend misschien, vanwege het desolate landschap. Maar boven alles magisch mooi. In gedachten ziet Fred de World Solar Challenge, ’s werelds bekendste autorace op zonne-energie, al helemaal voor zich. Hoe tof moet het zijn om deze legendarische rit dwars door hartje Australië af te leggen? Voor Elke Salzmann en Tom Salden is het bijna zover. Als lid van het Vattenfall Solar Team gaan de studenten Elektrotechniek uit Delft down under met hun zelfgebouwde solarauto NonaX; een vernuftig staaltje vakmanschap, dat met slechts 135 kilo niet alleen lichter is dan haar voorgangers, maar ook zo is ontworpen dat ze voor het eerst gebruik kunnen maken van windenergie. De grote vraag is of het genoeg is om voor de zevende keer het goud in de wacht te slepen.

De heren ontmoeten Elke en Tom in de Dreamhall in Delft; de loods waar de twee tegenwoordig ‘meer tijd doorbrengen dan thuis’. Samen met veertien andere studenten werkten ze hier afgelopen jaar in het geheim aan hun solarauto, NutaX. En al liggen ze op schema, toch is de spanning voelbaar. Nog voordat Fred zijn neus een millimeter over de motorkap heeft kunnen steken, wordt hij al teruggefloten. “Sorry, maar het is zeer fragiel,” zegt Elke. “Het kleinste tikje kan de hele aerodynamica verstoren.” Het zonnepaneel is het laatste onderdeel dat nog bevestigd moet worden en dan is NunaX klaar voor de race. een ogenschijnlijk makkelijk klusje, dat in de praktijk – met negenhonderd lossen zonnecellen – toch iets lastiger blijkt. Tom: “We moeten ze eerst met elkaar verbinden, vervolgens in een plastic laag verpakken en pas daarna kunnen we ze op de auto bevestigen.”

Dit artikel is verschijnen in het afgelopen septembernummer van Henk & Fred. Wil je het hele artikel lezen? Klik dan hier.

Terug naar overzicht