"Complete plaatje bedrijf moet kloppen"

Boek om te bouwen aan je werkgeversmerkEén van de grootste uitdagingen voor onze branche is het tekort aan technisch personeel. Inge Sijpkens en Sascha Murk geven installatiebedrijven daarom de tip om te ‘bouwen aan een sterk werkgeversmerk’. Dat is óók meteen de titel van hun nieuwe boek, dat boordevol praktijkvoorbeelden staat. Henk & Fred stelt Inge en Sascha 8 brutale vragen.

Personeelswerving. Wat doen werkgevers vaak verkeerd?
Inge: “Alleen maar actief de arbeidsmarkt opgaan als ze een vacature hebben. Wat wij met ons boek duidelijk willen maken, is dat het een proces is waar je continu mee bezig moet zijn. Zorg dat je in beeld komt als een aantrekkelijke werkgever. Daarbij moet het complete plaatje van jouw bedrijf kloppen. Wat je extern vertelt, moet intern natuurlijk ook zo gevoeld en ervaren worden.”

Hoe bouw je een sterk werkgeversmerk?
Sascha: “Door een duidelijke visie te hebben waar je met je bedrijf naartoe wilt en intern en extern duidelijk te laten zien wie je bent en waar je als bedrijf voor staat. Daarnaast moet de basis gewoon goed op orde zijn. Dus goede arbeidsvoorwaarden, een goed salaris. Maar ook dat er voldoende mogelijkheden zijn op het gebied van opleidingen en persoonlijke ontwikkeling.

Pff, werk aan de winkel dus?
Inge: “Ja, voor sommige installatiebedrijven wel. Als sollicitant wil je graag weten waar een bedrijf voor staat, wat voor projecten je gaat doen en wie je nieuwe collega’s worden. Een werkgever die dat goed uitdraagt, is installatiebedrijf Verspeek. Dat wil het meest klantgerichte installatiebedrijf van Nederland zijn. En dat hebben ze doorgevoerd in alles. Als je zo’n duidelijk verhaal hebt, trek je mensen aan die daarbij passen.”

En persoonlijke ontwikkeling? Het moet niet gekker worden!
Inge: “Dat is inderdaad super belangrijk voor mensen. Bij bedrijven als Hoppenbrouwers Techniek en Zelfstroom doen ze dat bijvoorbeeld heel goed. Ze hebben niet alleen een eigen opleidingscentrum, maar kijken ook hoe werknemers zich persoonlijk kunnen blijven ontwikkelen.”

Dit is een korte preview van het interview uit het februarinummer van Henk & Fred. Lees vanaf 16 februari het hele interview in Henk & Fred.

Terug naar overzicht