Op stap - McDonald's

Het is druk op de weg. Henk en Fred zijn bijna bij de McDonald’s-vestiging in Rosmalen. “Leuk om een keer de techniek achter de Big Mac te mogen bekijken”, zegt Fred. “Zou er veel techniek worden toegepast bij McDonald’s? “Henk weet het wel zeker. “Dat kan haast niet anders. Hoe groot je bestelling ook is, je hebt ‘m in een mum van tijd. Ik ben zelf trouwens vooral benieuwd naar de duurzaamheid van het restaurant. Zouden ze niet heel veel voedsel verspillen?” In Rosmalen staat Restaurantmanager Rerdi Liempd het duo op te wachten. Samen met Business Lead Lindsey van Dijk, die deze vestiging – naast zes andere vestigingen – onder haar hoede heeft. Manager Duurzaamheid Floor Uitterhoeve sluit ook aan. Want McDonald’s is één van de bedrijven in Nederland die de strijd tegen verspilling serieus aangaat.

Fred constateert dat de vestiging er nieuw uitziet. Lindsey van Dijk: “Het restaurant in Rosmalen is onlangs verbouwd. Er is meer ruimte gekomen en we hebben diverse duurzame maatregelen genomen. Zo is alle verlichting led, zijn er watervrije urinoirs, friteuses die energie- en frituurolie- besparend zijn en er wordt gebruik gemaakt van warmteterugwinning.”

Beeldschermen
Ferdi Liempd neemt de mannen mee voor een rondleiding. Hij wijst op de beeldschermen in het werkgedeelte. “Wij werken met een systeem dat precies voorspelt hoeveel hamburgers, friet of drankjes we moeten bereiden. Dat gebeurt op basis van eerdere verkoopcijfers.” Hij wijst op een scherm. “Jet ziet hier bijvoorbeeld hoeveel hamburgers we het komend kwartier denken te verkopen en daarnaast het werkelijke aantal. Op basis van deze informatie wordt er het één en ander voorbereid. Het is een geoliede machine. Iedereen weet wat hij moet doen. De één pakt het drinken, de ander de hamburger of friet. Bij één bestelling kunnen zo wel tien of elf mensen betrokken zijn.” Floor Uitterhoeve knikt bevestigend. “Daarbij houden we precies in de gaten hoe lang voedsel klaar ligt. Een stukje rundvlees mag maximaal vijftien minuten liggen en gefrituurde kip- en visburgers twintig minuten. Daarna wordt het niet meer verkocht.” Dat betekent een behoorlijke berg afval, concludeert Henk. Floor: “Daar zijn we ons bewust van een daar werken we aan. We maken deel uit van de nieuwe Taskforce in Nederland die voedselverspilling aanpakt. Dat zijn 25 bedrijven die voor 2030 de voedselverspilling willen halveren. Wij hebben hier gerichte maatregelen genomen en een compleet nieuw keukensysteem geïnstalleerd. Met als resultaat dat de voedselafvalstroom is gereduceerd met tweeduizend ton. Het broodje wordt niet meer net als het vlees voorbereid en klaargelegd, maar pas bereid als er een daadwerkelijke bestelling wordt gedaan. We gooien geen brood en bijbehorende toevoegingen en verpakkingen meer weg. Dat scheelt enorm.”

Klik hier voor het hele artikel.

Terug naar overzicht