"Even je hoofd leegvliegen"

In zijn vrije tijd is John van den Dorpel druk in de weer met het bouwen en het besturen van modelvliegtuigen.

Fred vloekt zachtjes wanneer hij het weerbericht van het KNMI leest. Plaatselijk is er zelfs code geel afgekondigd en dat betekent dat ze de palnnen voor vandaag moeten omgooien. Het idee was dat John van den Dorpel, eigenaar van Van den Dorpel Elektrotechniek, hen een demonstratie zou geven met zijn eigen cratie: een fantasievliegtuig met een spanwijdte van 2,55 meter en een gewicht van 12 kilogram. Maar met zulk weer is dat onmogelijk. “Dan komen we niet veel verder dan een beetje praten over een vliegtuig”, bromt Fred, terwijl hij de auto in stapt. Henk lacht. Wat is zijn maat soms toch kortzichtig. “John heeft vast een waanzinnige mancave”, roept hij optimistisch.

PIPER CLUB
De Arnhemmer heeft inderdaad een tot de nok toe gevulde werkplek. Op de werkbank pronkt zijn nieuwe project: de Piper Club, een cklassieker die hij in het klein nabouwt van een meterslange bouwtekening. John: “Wanneer je zelf een vliegtuig ontwerpt, dan bepaal je eerst waar je het voor wilt gebruiken. Op basis daarvan kies je de motor en vervolgens bouw je daar een vliegtuig omheen. In het geval van mijn fantasievliegtuig wilde ik zweefvliegtuigen kunnen optrekken. Zodoende koos ik voor een 70cc 1cilinder 2-takt en van daaruit ben ik stap voor stap verder gegaan.” Een proces waarbij hij zich door alles en nieuws liet inspireren. Zo kwam John op het idee voor de in het oog springende kleurencombinatie door een tv-commercial voor Trachitol. Inderdaad, dat spul in het oranje-paarse doosje.

DURE FOUTJES
Henk is nieuwsgierig geworden naar het fantasievliegtuig. Terwijl John de heren meeneemt naar de garage, vertelt hij hoe het allemaal begon. Als klein jochie haalde hij al graag alles uit elkaar. Zijn werk als elektromonteur lag dan ook voor de hand, net als zijn hobby radio zenden. Tijdens een beurs voor radiozendamateurs liep hij toevallig tegen een ‘vent met een helikoper aan’, waarna hij zo enthousiast raakte dat hij er meteen eentje aanschafte. Beginnersfout nummer één, aldus John: “Een helikopter is zo ontzettend moeilijk te besturen. Het is als staan op een skippybal; de kleinste bewegin brengt je al uit balans. Dat ding crashte dan ook in no-time, net als het toestel van piepschuid dat ik daarna kocht. Beginnersfout nummer twee: ga niet zelf lopen klooien, maar lees vliegen op een club. Daar kunnen ze een extra zender aan het modelvliegtuig bevestigingen, waardoor ze kunnen ingrijpen indien nodig.” Henk kijkt inmiddels zijn ogen uit bij het oranje-paarse model, dat maar met moeite in de garage past. En ook Fred is getriggerd.

CLUBLEVEN
“Hij staat normaal gesproken in een andere, grotere, garage”, zo vertelt John. “Al wordt het daar met vijftien exemplaren wel een beetje krap. Eigenlijk zou ik er eentje weg moeten doen, maar ik zou serieus niet weten welke. Tja, je raakt er toch aan verknocht.” Het liefst bouwt hij thuis aan zijn modelvliegtuigen, want dan heeft hij alles bij de hand. Toch is hij iedere vrijdagavond op zijn club te vinden, de Edese Luchtvaart Club, voor een vliegpraatje én een pilsje. “Van trucker tot hoogleraar: je komt hier alles tegen en precies dat maakt het zo leuk. We zijn nog een groot gezien.” Wanneer het weer het toelaat, gaat hij maar wat graag met de mannen vliegen op het nabijgelegen vliegveld, maar altijd puur en alleen voor de lol. Wedstrijden interesseren John totaal niet, al maakt hij voor het jaarlijkse Concours Elegance een uitzondering. John: “Dat is een soort schoonheidswedstrijd op de club. Na al dat geploeter is het natuurlijk leuk om te alten zien wat je hebt gemaakt. In 2017 won ik met mijn Eyecatcher zelfs de eerste prijs!”

“Maar hoe hard kan zo’n vliegtuig nou? En hoe hoog?” Fred raakt met zijn neus inmiddels bijna de vleugels van het fantasievliegtuig aan, terwijl hij de vragen stelt. Blijkbaar vindt hij praten over een vliegtuig toch leuker dan gedacht. John lacht: “Ik dacht al: waar blijven de meestgestelde vragen! De zender heeft een reikwijdte tot 1,5 kilomter, maar dan zie je je vliegtuig niet meer. Om die reden houden de meesten het bij 300 meter. En voor wat betreft de prijs: dat hangt van je budget af. Deze oranje-paarse jongen heeft me zo’n 3.500,- gekost, maar het varieert tussen de 250 en de 12.000 euro. Kom maar een keertje kijken op de club. Dan laat ik je nog veel meer zien!”

Dit interview is verschenen in het juninummer van Henk & Fred in 2020. Wil jij ook over je hobby vertellen in Henk & Fred? Mail de redactie: redactie@henkenfred.nl.

Terug naar overzicht