Eerste vliegende waterstofboot

De vliegende waterstofboot heeft vleugels aan de onderkant, waardoor de boot bij een bepaalde snelheid uit het water kan worden getild. Ongeveer hetzelfde als bij een vliegtuig. De boot vliegt ongeveer veertig centimeter boven het water, waardoor de weerstand afneemt, je minder brandstof nodig hebt en daardoor efficiënter kunt werken. Zo kun je een stuk duurzamer varen.

Met dit project wil het TU Delft Solar Boat Team de maritieme industrie inspireren om duurzamer te worden. Met een groep van twintig studenten hebben ze gekeken wat relevant is voor de maritieme sector. Ze kwamen uit op waterstof want zonne-energie is voor containerschepen niet echt haalbaar. Een containerschip heeft veel panelen nodig om voldoende energie op te wekken, maar heeft daarvoor daar niet genoeg ruimte aan boord.

In juli doet het team mee aan de Solar & Energy Boat Challenge in Monaco. Een internationale race die studenten en professionals van over de hele wereld uitdaagt om te racen in drie verschillende klassen: Energy, Solar en Open Sea Class. Het TU Delft Solar Boat Team doet mee aan de Open Sea Class en gaat varen op de grote oceaan! Tijdens deze race moet het team binnen 6 uur de grootste afstand afleggen om te winnen.

Bron: TU Delft Solar Boat Team

Terug naar overzicht