8 brutale vragen | Marlene Dekkers

Hoe haal je meer rendement uit je marketing en communicatie? En wat zijn de grootste basisfouten die worden gemaakt? Eerder dit jaar stelden we Marlene Dekkers van Marketing Accent 8 brutale vragen over marketing. Lees je mee?

1. Marketing. Zo moeilijk is dat toch niet?
“De grootste basisfout die vaak gemaakt wordt, is dat bedrijven in hun marketing direct over zichzelf beginnen. Ze vertellen over hun producten, inclusief diepgaande technische specificaties. Maar het begint een paar stappen daarvoor. Door de klant te vragen waar hij mee zit en hoe jij hem daarbij kunt helpen.”

2. Maar de installateur kent z’n klant toch?
“Bijna overal waar ik in de bouw kom, blijken bedrijven hun klant niet echt te kennen. Dan weet je dus niet wat het echte klantprobleem is en waar zijn behoefte ligt. Dan kun je ook niet de optimale oplossing bieden. In de traditionele bouw komt in het acquisitiegesprek al snel de bekende map met alle oplossingen op tafel. Terwijl in dat gesprek het echte probleem van de klant vaak te weinig aan bod komt.”

3. Poe. Maar dan moet ik me dus verdiepen in mijn klant?
“Dat hoeft echt niet zo ingewikkeld te zijn. Vraag gewoon waar zijn behoefte zit. En denk dan niet direct in oplossingen of producten. Leg eerste eens de problemen bloot. Die klant wil in eerste instantie herkenning zien van zijn probleem. Oftewel het gevoel ‘deze installateur snapt mij’. Als die trigger gelukt is, kun je samen kijken wat je hem te bieden hebt. In die tweede fase willen ze ook dieper de techniek in.”

4. Dus je mag wel laten zien dat jij de specialist bent?
“Sterker nog, door jouw kennis te delen op het internet, weten klanten jou te vinden. Dat kan bijvoorbeeld door blogs en vlogs te maken. Want wat doen klanten als ze een oplossing zoeken voor hun probleem? Dan zoeken ze dat op via Google. Inventariseer wat de meest gestelde vragen zijn van je klanten. En schrijf daar blogs of maak daar vlogs over. Dan word je door de zoekmachines gevonden.”

Dit artikel is eerder dit jaar verschenen in Henk & Fred. Klik hier om het hele artikel te lezen.

Terug naar overzicht